program Szkolnego Koła Caritas

Realizacja zadań Kościoła poprzez dzieła miłosierdzia we współczesnym świecie powinna przejawiać się między innymi w wychowaniu młodego pokolenia. Istotnym zadaniem jest uwrażliwienie dzieci i młodzieży na drugiego człowieka, zwrócenie im uwagi na otaczający nas świat i możliwość jego zmiany na lepszy poprzez czynienie dobra na rzecz ludzi szczególnie go potrzebujących.
Naukę miłości i miłosierdzia realizuje Kościelna Organizacja Charytatywna – Caritas. W związku z tym na wniosek Pana Krzysztofa Piłata, Dyrektora oraz uczniów Zespołu Szkół nr 2 im. K. K. Baczyńskiego w Ełku zgodnie ze Statutem Caritas Diecezji Ełckiej powołano Szkolne Koło Caritas. Opiekę nad Kołem sprawuje p. Hanna Gutowska. Asystentem z ramienia Kościoła jest ks. Michał Stankiewicz.
Szkolne Koło Caritas to organizacja młodzieżowa. Działa na terenie szkoły pod nadzorem Dyrekcji i włącza się na zasadzie wolontariatu w charytatywną, opiekuńczą i wychowawczą działalność Caritas. SKC swoje działanie opiera na Regulaminie Szkolnego Koła Caritas.

Cel główny Szkolnego Koła Caritas:

Głównym celem pracy Szkolnego Koła Caritas jest:
- praktyczna realizacja przykazania miłości bliźniego w odniesieniu do każdego, bez względu        na jego przekonania, czy wyznanie;   
- uwrażliwienie na drugiego człowieka, na jego potrzeby, krzywdę i cierpienie;
- budowanie autentycznej wspólnoty ludzi, ukierunkowanej na wspólne dobro.

Cele szczegółowe:

  • Praca w Szkolnym Kole Caritas:
    Uczy:
    - miłości bliźniego;
    - tolerancji i zrozumienia;
    - wspólnej zespołowej pracy;
    - poszanowania drugiego człowieka zwłaszcza potrzebującego pomocy;
    - wzajemnego zaufania i współodpowiedzialności;
    - podejmowania własnych inicjatyw;
    - budowania właściwej hierarchii wartości;
    - szukania okazji do czynienia dobra, czyli do konkretyzacji zadań miłości czynnej;
     Uwrażliwia na różne obszary ludzkiej biedy i krzewi ducha czynnej miłości bliźniego;
    Szerzy i pogłębia miłosierdzie;
    Kształtuje wrażliwość na potrzeby innych;
    Przyczynia się do wzrostu samodzielności i odpowiedzialności;
     Wzmacnia pożądane społecznie postawy;

Obszary działania:

  • środowisko szkolne - a w nim np. koleżanka lub kolega potrzebujący wsparcia materialnego lub duchowego,
  • środowisko lokalne - a w nim np. ktoś samotny, chory, niepełnosprawny;
  • parafia - a w niej ścisła współpraca z Parafialnymi Zespołami Caritas  w podejmowaniu dzieł Miłosierdzia oraz czynny udział w życiu Kościoła.

Treści przewidziane do realizacji w ramach Szkolnego Koła Caritas

Wyszczególnione cele nawzajem się przenikają i dlatego treści programu zostały podzielone ze względu na obszar działania koła:
1.  na terenie szkoły
2.  w środowisku lokalnym
3. w akcjach ogólnopolskich

1.     Działalność Koła na terenie szkoły 

ZADANIA

TREŚCI
TERMIN
SPODZIEWANE EFEKTY

Spotkania formacyjno-organizacyjne członków i opiekuna koła.

Planowanie pracy
Dzielenie się doświadczeniami.
Wspólna modlitwa

Dwa razy w miesiącu

Integracja członków Szkolnego Koła Caritas na terenie szkoły

Spotkania z przedstawicielami Caritas Diecezji Ełckiej

Planowane działania Caritas Diecezjalnej   
i ewentualne włączenie się we współpracę

Na bieżąco

Dobra współpraca z Caritas Diecezji Ełckiej. Szerzenie dzieł miłosierdzia w środowisku lokalnym.

Życzenia świąteczne                                i paczki dla uczniów
o indywidualnym nauczaniu

-Przygotowywanie kartek świątecznych
-Zdobywanie środków finansowych na upominki

Święta Bożego Narodzenia i Wielkanoc

Poczucie przynależności do społeczności szkolnej

Akcja „Kto ubogim da, ten u Boga ma”

Zbiórka darów w postaci zabawek, słodyczy i przyborów szkolnych dla dzieci z domu dziecka

Grudzień

Umiejętność dzielenia się dobrami materialnymi
z innymi

Jasełka Bożonarodzeniowe

Przedstawienie przygotowane dla rodziców- kwesta pieniężna na rzecz chorych i potrzebujących
uczniów naszej szkoły

Styczeń

Zdobywanie środków finansowych dla uczniów będących w potrzebie
Dofinansowanie wycieczek, wyjść do kina i teatru itp.

„Pomoc w edukacji afrykańskich dzieci”

Zbiórka pieniężna dla dzieci  z Afryki

Luty- marzec

Nauka odpowiedzialności za innych

Kiermasz świąteczny dla rodziców

Przygotowanie palm wielkanocnych, kart i ozdób świątecznych

Marzec- kwiecień

Zdobywanie środków finansowych dla uczniów będących w potrzebie

  • Działalność Koła na terenie środowiska lokalnego 

ZADANIA

TREŚCI

TERMIN

SPODZIEWANE EFEKTY

Spotkanie seniorów i chorych parafii z okazji odpustu parafialnego

Oprawa uroczystości
Wykonanie upominków

Wrzesień

 

Uwrażliwienie uczniów na potrzeby ludzi starszych i chorych

 

Zbiórka pieniężna na rzecz biednych

 

Wspomaganie pomocą Parafialną Organizację Caritas w zbiórce pieniężnej przy kościele

Październik – rozpoczęcie Tygodnia Miłosierdzia

Uwrażliwienie uczniów na biedę   i krzywdę innych

 

Uroczystość Szkolnego Koła Caritas

 

Msza św. połączona z uroczystym wręczeniem przez księdza proboszcza imiennych identyfikatorów kandydatom po rocznym przygotowaniu
-Spotkanie przy wspólnym stole wraz z rodzicami

Październik – Tydzień Miłosierdzia

 

Umiejętność wspólnego świętowania szczególnych uroczystości
Dzielenie się radością z rówieśnikami
Integracja w SKC
Podkreślenie ważności sprawowanej funkcji w SKC

 

Wigilia dla bezdomnych

 

-Przygotowanie części artystycznej
-Wykonanie laurek świątecznych z życzeniami

Grudzień

 

Uwrażliwienie na biedę innych
Rozwijanie umiejętności pracy   w grupie

 

Życzenia świąteczne dla chorych, samotnych naszego osiedla

Wykonywanie kartek
Świątecznych i drobnych upominków

Boże Narodzenie
i Wielkanoc

Umiejętność dzielenia się radością z innymi           

 

3.Włączenie się Koła w akcje ogólnopolskie 

ZADANIA

TREŚCI

TERMIN

  SPODZIEWANE EFEKTY

Akcja „Znicz”

Rozprowadzanie zniczy przy kościele

Październik

 

Zdobywanie umiejętności niesienia pomocy potrzebującym
Uczenie się odpowiedzialności za innych
Uwrażliwienie na biedę
  i krzywdę innych
Umiejętność współpracy 
  w grupie

Sprzedaż świec „Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom”

Sprzedaż świec na terenie szkoły

Listopad - grudzień

Sprzedaż świec wielkanocnych Wielkanocnego Dzieła Pomocy Dzieciom

Sprzedaż świec na terenie szkoły

Czas przed Wielkanocą

Papieski Fundusz Stypendialny

Zbiórka pieniężna do puszek na terenie osiedla  jako pomoc finansowa dla zdolnej młodzieży, która ze względów finansowych nie może podjąć studiów

Październik

 Formy działalności SKC:

  • spotkania, zjazdy, prelekcje, pogadanki, dyskusje, kursy, szkolenia itp.;
  • nabożeństwa, dni skupienia, rekolekcje, pielgrzymki, itp.;
  • imprezy religijno-charytatywne, poetyckie, muzyczne, akademie, wieczornice, przedstawienia, koncerty, konkursy, przeglądy, spotkania z zaproszonymi gośćmi itp.;
  • imprezy rekreacyjno-sportowe, festyny, loterie fantowe, aukcje itp.;
  • wystawy, gabloty, gazetki i czasopisma szkolne, kronika itp.;
  • udział w kwestach, zbiórkach ofiar i darów organizowanych przez Caritas;
  • włączanie się w prace placówek charytatywnych, opiekuńczych i wychowawczych oraz podejmowanie posługi wobec potrzebujących pozostających w domach;
  • prowadzenie biblioteczki literatury religijnej i materiałów instruktażowych Caritas.
  • pogłębienie znajomości ewangelicznego orędzia miłosierdzia i apostolstwo miłosierdzia;
  • niesienie pomocy potrzebującym pozostającym w domu;
  • rozpoznanie konkretnych potrzeb w najbliższym środowisku, szkole, domu, sąsiedztwie oraz organizowanie pomocy;
  • współpraca z organizacjami: młodzieżowymi, społecznymi, państwowymi, samorządowymi, fundacjami i stowarzyszeniami
  • współpraca z Parafialnymi Zespołami Caritas,
  • włączanie się w akcje charytatywne Caritas (np. Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom, akcje wielkopostne, Niedziela Miłosierdzia Bożego, Tydzień Miłosierdzia).

 Przewidywane osiągnięcia i umiejętności:

  • zaspokojenie duchowych i społecznych potrzeb młodego pokolenia katolików oraz podejmowanie przez nich dzieł miłosierdzia,
  • pogłębianie wartości chrześcijańskich, rozwoju i kształtowania człowieka w duchu miłosierdzia,
  • kształtowanie i formułowanie przyszłej kadry wolontariuszy, doskonale znających problematykę dobroczynności,
  • ukształtowanie człowieka o silnej odpowiedzialności za drugą osobę, który w przyszłości może sam animować charytatywne przedsięwzięcia Kościoła,

Ewaluacja programu:

  • ocena pracy koła przez Dyrektora szkoły, Dyrektora Caritas, rodziców,
  • obserwację i samoobserwację oraz samoocena skuteczności podejmowanych działań,
  • systematyczne sprawozdania z przeprowadzonych akcji,
  • kronika działalności koła prowadzona przez członków koła,
  • ilość zdobytych funduszy,
  • ewentualne relacje i podziękowania osób które otrzymały pomoc,