Realizacja zadań Kościoła poprzez dzieła miłosierdzia we współczesnym świecie powinna przejawiać się między innymi w wychowaniu młodego pokolenia. Istotnym zadaniem jest uwrażliwienie dzieci i młodzieży na drugiego człowieka, zwrócenie im uwagi na otaczający nas świat i możliwość jego zmiany na lepszy poprzez czynienie dobra na rzecz ludzi szczególnie go potrzebujących.
Naukę miłości i miłosierdzia realizuje Kościelna Organizacja Charytatywna – Caritas. W związku z tym na wniosek Pana Krzysztofa Piłata, Dyrektora oraz uczniów Zespołu Szkół nr 2 im. K. K. Baczyńskiego w Ełku zgodnie ze Statutem Caritas Diecezji Ełckiej powołano Szkolne Koło Caritas. Opiekę nad Kołem sprawuje p. Hanna Gutowska. Asystentem
z ramienia Kościoła jest ks. Michał Stankiewicz.
Szkolne Koło Caritas to organizacja młodzieżowa. Działa na terenie szkoły pod nadzorem Dyrekcji i włącza się na zasadzie wolontariatu w charytatywną, opiekuńczą
i wychowawczą działalność Caritas. SKC swoje działanie opiera na Regulaminie Szkolnego Koła Caritas.
Cel główny Szkolnego Koła Caritas:
Głównym celem pracy Szkolnego Koła Caritas jest:
- praktyczna realizacja przykazania miłości bliźniego w odniesieniu do każdego, bez względu na jego przekonania, czy wyznanie;
- uwrażliwienie na drugiego człowieka, na jego potrzeby, krzywdę i cierpienie;
- budowanie autentycznej wspólnoty ludzi, ukierunkowanej na wspólne dobro.
Cele szczegółowe:
- Praca w Szkolnym Kole Caritas:
Uczy:
- miłości bliźniego;
- tolerancji i zrozumienia;
- wspólnej zespołowej pracy;
- poszanowania drugiego człowieka zwłaszcza potrzebującego pomocy;
- wzajemnego zaufania i współodpowiedzialności;
- podejmowania własnych inicjatyw;
- budowania właściwej hierarchii wartości;
- szukania okazji do czynienia dobra, czyli do konkretyzacji zadań miłości czynnej;
Uwrażliwia na różne obszary ludzkiej biedy i krzewi ducha czynnej miłości bliźniego;
Szerzy i pogłębia miłosierdzie;
Kształtuje wrażliwość na potrzeby innych;
Przyczynia się do wzrostu samodzielności i odpowiedzialności;
Wzmacnia pożądane społecznie postawy;
Obszary działania:
- środowisko szkolne - a w nim np. koleżanka lub kolega potrzebujący wsparcia materialnego lub duchowego,
- środowisko lokalne - a w nim np. ktoś samotny, chory, niepełnosprawny;
- parafia - a w niej ścisła współpraca z Parafialnymi Zespołami Caritas w podejmowaniu dzieł Miłosierdzia oraz czynny udział w życiu Kościoła.
Treści przewidziane do realizacji w ramach Szkolnego Koła Caritas
Wyszczególnione cele nawzajem się przenikają i dlatego treści programu zostały podzielone ze względu na obszar działania koła:
1. na terenie szkoły
2. w środowisku lokalnym
3. w akcjach ogólnopolskich
1. Działalność Koła na terenie szkoły
ZADANIA |
TREŚCI |
TERMIN |
SPODZIEWANE EFEKTY |
Spotkania formacyjno-organizacyjne członków i opiekuna koła. |
Planowanie pracy
Dzielenie się doświadczeniami.
Wspólna modlitwa |
Dwa razy w miesiącu |
Integracja członków Szkolnego Koła Caritas na terenie szkoły |
Spotkania z przedstawicielami Caritas Diecezji Ełckiej |
Planowane działania Caritas Diecezjalnej
i ewentualne włączenie się we współpracę |
Na bieżąco |
Dobra współpraca z Caritas Diecezji Ełckiej. Szerzenie dzieł miłosierdzia w środowisku lokalnym. |
Życzenia świąteczne i paczki dla uczniów
o indywidualnym nauczaniu |
-Przygotowywanie kartek świątecznych
-Zdobywanie środków finansowych na upominki |
Święta Bożego Narodzenia i Wielkanoc |
Poczucie przynależności do społeczności szkolnej |
Akcja „Kto ubogim da, ten u Boga ma” |
Zbiórka darów w postaci zabawek, słodyczy i przyborów szkolnych dla dzieci z domu dziecka |
Grudzień |
Umiejętność dzielenia się dobrami materialnymi
z innymi |
Jasełka Bożonarodzeniowe |
Przedstawienie przygotowane dla rodziców- kwesta pieniężna na rzecz chorych i potrzebujących
uczniów naszej szkoły |
Styczeń |
Zdobywanie środków finansowych dla uczniów będących w potrzebie
Dofinansowanie wycieczek, wyjść do kina i teatru itp. |
„Pomoc w edukacji afrykańskich dzieci” |
Zbiórka pieniężna dla dzieci z Afryki |
Luty- marzec |
Nauka odpowiedzialności za innych |
Kiermasz świąteczny dla rodziców |
Przygotowanie palm wielkanocnych, kart i ozdób świątecznych |
Marzec- kwiecień |
Zdobywanie środków finansowych dla uczniów będących w potrzebie |
- Działalność Koła na terenie środowiska lokalnego
ZADANIA |
TREŚCI |
TERMIN |
SPODZIEWANE EFEKTY |
Spotkanie seniorów i chorych parafii z okazji odpustu parafialnego |
Oprawa uroczystości
Wykonanie upominków |
Wrzesień
|
Uwrażliwienie uczniów na potrzeby ludzi starszych i chorych
|
Zbiórka pieniężna na rzecz biednych
|
Wspomaganie pomocą Parafialną Organizację Caritas w zbiórce pieniężnej przy kościele |
Październik – rozpoczęcie Tygodnia Miłosierdzia |
Uwrażliwienie uczniów na biedę i krzywdę innych
|
Uroczystość Szkolnego Koła Caritas
|
Msza św. połączona z uroczystym wręczeniem przez księdza proboszcza imiennych identyfikatorów kandydatom po rocznym przygotowaniu
-Spotkanie przy wspólnym stole wraz z rodzicami |
Październik – Tydzień Miłosierdzia
|
Umiejętność wspólnego świętowania szczególnych uroczystości
Dzielenie się radością z rówieśnikami
Integracja w SKC
Podkreślenie ważności sprawowanej funkcji w SKC
|
Wigilia dla bezdomnych
|
-Przygotowanie części artystycznej
-Wykonanie laurek świątecznych z życzeniami |
Grudzień
|
Uwrażliwienie na biedę innych
Rozwijanie umiejętności pracy w grupie
|
Życzenia świąteczne dla chorych, samotnych naszego osiedla |
Wykonywanie kartek
Świątecznych i drobnych upominków |
Boże Narodzenie
i Wielkanoc |
Umiejętność dzielenia się radością z innymi
|
3.Włączenie się Koła w akcje ogólnopolskie
ZADANIA |
TREŚCI |
TERMIN |
SPODZIEWANE EFEKTY |
Akcja „Znicz” |
Rozprowadzanie zniczy przy kościele |
Październik |
Zdobywanie umiejętności niesienia pomocy potrzebującym
Uczenie się odpowiedzialności za innych
Uwrażliwienie na biedę
i krzywdę innych
Umiejętność współpracy
w grupie |
Sprzedaż świec „Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom” |
Sprzedaż świec na terenie szkoły |
Listopad - grudzień |
Sprzedaż świec wielkanocnych Wielkanocnego Dzieła Pomocy Dzieciom |
Sprzedaż świec na terenie szkoły |
Czas przed Wielkanocą |
Papieski Fundusz Stypendialny |
Zbiórka pieniężna do puszek na terenie osiedla jako pomoc finansowa dla zdolnej młodzieży, która ze względów finansowych nie może podjąć studiów |
Październik |
Formy działalności SKC:
- spotkania, zjazdy, prelekcje, pogadanki, dyskusje, kursy, szkolenia itp.;
- nabożeństwa, dni skupienia, rekolekcje, pielgrzymki, itp.;
- imprezy religijno-charytatywne, poetyckie, muzyczne, akademie, wieczornice, przedstawienia, koncerty, konkursy, przeglądy, spotkania z zaproszonymi gośćmi itp.;
- imprezy rekreacyjno-sportowe, festyny, loterie fantowe, aukcje itp.;
- wystawy, gabloty, gazetki i czasopisma szkolne, kronika itp.;
- udział w kwestach, zbiórkach ofiar i darów organizowanych przez Caritas;
- włączanie się w prace placówek charytatywnych, opiekuńczych i wychowawczych oraz podejmowanie posługi wobec potrzebujących pozostających w domach;
- prowadzenie biblioteczki literatury religijnej i materiałów instruktażowych Caritas.
- pogłębienie znajomości ewangelicznego orędzia miłosierdzia i apostolstwo miłosierdzia;
- niesienie pomocy potrzebującym pozostającym w domu;
- rozpoznanie konkretnych potrzeb w najbliższym środowisku, szkole, domu, sąsiedztwie oraz organizowanie pomocy;
- współpraca z organizacjami: młodzieżowymi, społecznymi, państwowymi, samorządowymi, fundacjami i stowarzyszeniami
- współpraca z Parafialnymi Zespołami Caritas,
- włączanie się w akcje charytatywne Caritas (np. Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom, akcje wielkopostne, Niedziela Miłosierdzia Bożego, Tydzień Miłosierdzia).
Przewidywane osiągnięcia i umiejętności:
- zaspokojenie duchowych i społecznych potrzeb młodego pokolenia katolików oraz podejmowanie przez nich dzieł miłosierdzia,
- pogłębianie wartości chrześcijańskich, rozwoju i kształtowania człowieka w duchu miłosierdzia,
- kształtowanie i formułowanie przyszłej kadry wolontariuszy, doskonale znających problematykę dobroczynności,
- ukształtowanie człowieka o silnej odpowiedzialności za drugą osobę, który w przyszłości może sam animować charytatywne przedsięwzięcia Kościoła,
Ewaluacja programu:
- ocena pracy koła przez Dyrektora szkoły, Dyrektora Caritas, rodziców,
- obserwację i samoobserwację oraz samoocena skuteczności podejmowanych działań,
- systematyczne sprawozdania z przeprowadzonych akcji,
- kronika działalności koła prowadzona przez członków koła,
- ilość zdobytych funduszy,
- ewentualne relacje i podziękowania osób które otrzymały pomoc,
|